Kurs

Tips og triks – fargelegging for kortlagere

Vi skriver 17. januar allerede, og jeg er på etterskudd allerede før jeg har rukket å starte… Årets første innlegg er i tillegg noe så kjedelig som tips og triks til deg som ønsker å fargelegge motiv til kortene dine. Det er nemlig mye som skal stemme for at resultatet skal bli bra, og et godt utgangspunkt er at blekk, farger og papir snakker samme språk. Så tips og triks i denne sammenheng er en liten innføring i hvilket papir og blekk som passer til vannbaserte og alkoholbaserte farger. Jeg har dessverre for liten kunnskap om de mange typene fargeblyanter som finnes, så det er derfor ikke inkludert i innlegget.


Vannbaserte farger

Det finnes mange alternative vannfarger, og de jeg har mest erfaring med er akvarellmaling, Distress Ink og Zig Clean Color Real Brush tusjer.

Akvarellfarger kjøpes på tube eller som halfpans, og finnes både som ferdige sett og enkeltvis. Det er en fordel å ha kjennskap til grunnleggende fargelære, slik at du enkelt kan blande dine egne farger.

Zig Clean Color Real Brush er vannbaserte tusjer, og det finnes også en tilhørende blender. Denne gjør det lettere å få jevne overganger fra mørkt til lyst. Tusjene har penseltupp, slik at du med litt øvelse klarer å tegne veldig tynne streker. De egner seg derfor veldig godt til å illustrere hårstrå. Jeg har laget en serie med videoer som viser hvordan du fargelegger hud, hår, klær og bakgrunn med disse tusjene.

Blekk

Når du skal fargelegge med vannfarger er det to ting som er veldig viktig. Papiret må være tykt og tåle vann, og blekket du stempler med må være vannfast. Jeg bruker både Altenew Pigment Ink, Versafine, Archival Ink og Staz On. Om du er flink til å tegne kan du lage dine egne motiv med en vannfast penn. Du kan også stemple og embosse motivene dine om du ønsker det.

Papir

Akvarellpapir finnes i mange ulike kvaliteter, tykkelser og teksturer, og er det papiret som egner seg best når du skal fargelegge med mye vann. Jeg anbefaler papir som er minst 300 g/m2. Om du lager egne konvolutter som du fargelegger på anbefaler jeg 200 g/m2.

Jeg bruker stort sett papir som The Langton, Fabriano, Canson Montval eller Arches. I tillegg har jeg svart akvarellpapir fra van Gogh som jeg bruker sammen med metalliske akvarellfarger. Det er en fordel å bruke en stempelplattform når du skal stemple på papir med mye tekstur, slik at du kan stemple flere ganger over hverandre.

Et annet alternativ som mange liker er Strathmore Bristol Smooth. Dette papiret tåler ikke så mye vann og bearbeiding, og egner seg derfor best om du fargelegger med lite vann, eller tusjer og blender. Vær oppmerksom på at fargene ikke blir så mørke og dype på dette papiret.

Fordeler/ulemper

  • Prisgunstig (du kommer langt med få farger og vann)
  • Krever lite lagringsplass
  • Lett å ta med seg
  • Papiret er relativt dyrt

Alkoholbaserte tusjer

Det finnes mange ulike alkoholbaserte tusjer, og jeg har erfaring med ProMarker og Copic. Tusjene inneholder alkohol/ etanol som fordamper når blekket tørker, og tusjene kan ha ulike tupper. Copic finnes i 358 farger, og kommer også som refill. Jeg fargelegger med Copic Sketch som har en bred tupp (chisel tip) og en fleksibel tupp (brush tip).

Blekk

Med alkoholbaserte tusjer må blekket til motivet være vannbasert for å unngå at alkoholen i tusjene løser opp fargen på blekket. Jeg anbefaler blekk fra Memento. Dette tørker raskt, og du trenger heller ikke å varmebehandle det før du starter å fargelegge motivet. Dersom du ønsker å embosse motivet ditt må du kun bruke klart embossingpulver (alkoholen vil også løse opp fargen i pulveret).

Papir

Til alkoholbaserte tusjer er det viktig å ha et papir som kan holde godt på blekket, slik at det ikke blør ut over strekene på motivet. I tillegg bør det være hardpresset med en glatt overflate, slik at det ikke avgir fiber på tusjen når du blender. Da kan du få dårligere resultat over tid.

Jeg bruker Perfect Colouring Paper som er 250 g/m2. X-Press It er et annet populært alternativ, men dette papiret selges ikke i Norge, og jeg har derfor ikke prøvd det. Neenah Classic Crest Solar White er et annet alternativ, men dette holder litt mindre blekk enn de andre to alternativene.

Fordeler/ulemper

  • Kan fargelegge digitale motiv som printes på en blekkskriver
  • Gir klare, intense og dype farger
  • Finnes egne blendere som fungerer som viskelær (brukes ikke til å blende sammen fargene)
  • Relativt kostbart (du trenger flere tusjer få å få ulike nyanser av fargen)

Oppsummering

Nedenfor følger en liten oversikt over forslag til produkter som er å få kjøpt i Norge, og som kan kombineres uten at sluttresultatet ødelegges av papiret eller blekket. Det finnes nok helt sikkert andre alternativer også, og hvis du har noen hjemme anbefaler jeg at du tester de du har.

Vannbaserte farger

Alternativer:

Blekk (vannfast):

Papir:

  • The Langton (hot pressed/glatt)
  • Fabriano (hot pressed/glatt)
  • Canson Montval (cold pressed/middels glatt)
  • Arches (rough/ru)
  • van Gogh (svart, middels glatt)
  • Distress Watercolor paper
  • Strathmore Bristol Smooth (lite vann)

Alkoholbaserte farger

Alternativer:

Blekk:

  • Memento
  • Ink on 3 fadeout ink (all-purpose)

Papir:

  • Perfect Colouring Paper
  • Neenah Classic Crest Solar White

Om du har hengt med helt hit, så håper jeg innlegget ga deg nyttig informasjon som kan komme godt med på veien videre. Det er vel det kjedeligste innlegget jeg har skrevet hittil, og jeg lover å komme tilbake med mer spennende innhold om ikke så lenge. Til da får dere ha en frisk og fin uke. Endelig kom kulden og snøen!

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.