Tips & Triks

Akvarellmaling – Tips for nybegynnere

Jeg får ofte spørsmål om hva man trenger for å male med akvarell, og om jeg kan anbefale noen startfarger. Jeg har derfor samlet litt grunnleggende informasjon og tips i dette innlegget, med et forslag til startfarger fra Winsor & Newton, som er det merket jeg bruker. Det finnes mange artikler om temaet på nett, og jeg går derfor ikke i dybden i dette innlegget.

Mitt akvarellskrin med maling fra Winsor & Newton.

Om akvarellmaling

Akvarellmaling er vannbasert maling som består av fargepigment og et vannløselig bindemiddel. Det finnes mange ulike typer akvarellmaling, med ulik kvalitet og pris. Du får skrin med små kopper med tørket maling (half pans) som er satt sammen av produsenten, tomme skrin som kan fylles med farger etter eget ønske, og tuber som kjøpes enkeltvis, og som særlig egner seg om du skal male store flater. Fordelen med å kjøpe farger enkeltvis er at du kan bygge opp din egen fargepalett over tid, da du ikke trenger mange farger til å begynne med. Ulempen er at det er en del dyrere enn å kjøpe ferdige skrin. Du får kjøpt ferdige skrin i mange ulike størrelser og kvaliteter, og jeg har satt sammen et prisgunstig alternativ med farger fra Van Gogh. Dette får du kjøpt i nettbutikken, og kan være et fint alternativ om du ikke ønsker å investere i dyre farger.

Tuber, half pan (1/2 pan) og whole pan (1/1 pan) med akvarellmaling.

Akvarellfarger har ulike egenskaper, og farger er enten transparente, opake eller noe midt i mellom. Forskjellen på disse er graden av gjennomsiktighet. Noen farger er kornete (granulerende) og gir et litt flekkete uttrykk, og det er også forskjell på hvor mye fargene trekker ned i papiret. I tillegg er noen farger mer lysekte enn andre, slik at de ikke falmer med tiden. Det finnes også akvarellfarger som er metalliske, og jeg har et sett fra Altenew som jeg liker godt. Disse egner seg spesielt godt på svart papir, for da kommer fargen og glansen i malingen til sin rett.

Akvarellskrin fra Altenew med metalliske farger. Jeg har også laget en fargeprøve på svart akvarellpapir.

Winsor & Newton kommer i to ulike kvaliteter – Professional Grade og Student Grade (også kalt Cotman). Det er forskjell i både pris og kvalitet på disse to, men for den gjengse kortlager holder Student Grade i massevis. Jeg bruker stort sett Professional Grade, men det er fordi jeg tidligere malte akvareller, og har bygd opp skrinet mitt over mange år. De fargene som fulgte med skrinet opprinnelig var Cotman. Det finnes 108 farger i Professional Grade, og 40 farger i Cotman-serien.

Papir

Det aller viktigste når det kommer til akvarellmaling er å bruke papir av god kvalitet! Du kan komme langt med rimelig akvarellmaling, men om du bruker dårlig papir kan det ødelegge hele gleden ved å male med akvarell. Akvarellpapir består av pressede bomullsfiber eller cellulose, eller en blanding av disse. Det skilles på papir som er Hot Pressed, Cold Pressed og Rough, der forskjellen er strukturen på papiret. Til stempling er det best å bruke et glatt papir, mens papir med grovere overflate er veldig fin til tradisjonell akvarellmaling. Jeg anbefaler at du bruker syrefritt papir med minimum 300 gsm (g/m2) tykkelse.

Jeg bruker stort sett disse papirene:

  • Canson Montval Cold Pressed 300 gsm (100% cellulose): Medium glatt overflate. Fargene flyter lett på papiret, og det er lett å dra fargene utover med en fuktig pensel. Egner seg spesielt godt til å fargelegge små motiv. Det er en fordel å bruke en stempelplattform slik at motivet kan stemples flere ganger over hverandre.
  • Fabriano Artistico Extra White Cold Pressed 300 gsm (100% bomull): Medium glatt overflate. Egner seg veldig godt til å lage flotte bakgrunner. Gir fine effekter når du maler med akvarellmaling.
  • Arches Rough 300 gsm (100% bomull): Ru overflate. Fin til tradisjonell akvarellmaling. Egner seg ikke til stempling pga. den ru overflaten, men gir fine effekter på bakgrunner.
  • Van Gogh Black Cold Pressed 360 gsm (100% cellulose): Medium glatt overflate. Svart akvarellpapir som egner seg veldig godt til maling med metalliske farger. Egner seg ikke til vanlige akvarellfarger.

Pensler

Det finnes i hovedsak to typer pensler til akvarellmaling – syntetiske og naturhårspensler (vanligvis mårhår). Syntetiske pensler er faster enn naturhårspensler, og egner seg godt til å male små motiv da du har god kontroll på penselen. Naturhårspensler er mykere, litt vanskeligere å kontrollere, og er vesentlig dyrere enn syntetiske pensler. De egner seg godt til bakgrunner og tradisjonell akvarellmaling. Det er mest vanlig å bruke runde pensler, men jeg har også en flat og litt stor pensel som jeg liker.

Et utvalg av mine pensler. Kun den nest nederste er laget av naturhår. Den øverste bruker jeg kun til maskering.

Forslag til pensler du kan starte med:

  • Rund str. 0-2: Liten pensel som egner seg godt til å fargelegge små detaljer.
  • Rund str. 6-8: Middels stor pensel som egner seg godt til litt større felt eller bakgrunner.
  • Flat pensel str. 20: Egner seg meget godt til bakgrunner. Jeg bruker også denne til litt løsere fargelegging av blomster og liknende.

Startfarger Winsor & Newton

Basispakke:

  • Lemon Yellow (opak) – lys sitrongul
  • Paynes Gray (semi-opak) – blågrå
  • Alizarin Crimson (transparent) – mørk rosa
  • Winsor Blue G/S (transparent) – klar blå
  • Burnt Umber (transparent) – brun
  • Neutral Tint (opak) – svart (kald farge)

Tilleggspakke:

  • Yellow Ochre (semi-opak) – lys oker
  • Indian Red (opak) – rødbrun (kald farge)
  • Cerulean Blue (semi-opak) – lys himmelblå
  • Winsor Red (semi-transparent) – julerød
  • Lamp Black (opak) – svart (varm farge)
Fargeprøver av mine akvarellfarger fra Winsor & Newton.

Merk at dette er mine favorittfarger, og at de ulike fargene har sine unike egenskaper. Jeg liker for eksempel å blande grønn av Lemon Yellow og Payne’s Gray, men siden begge disse fargene er opake vil også den grønne fargen bli det.

Andre tips

Benytt en vannfast stempelpute dersom du skal fargelegge motiv:

  • Versafine Onyx Black
  • Archival Ink Jet Black
  • Staz On Jet Black
  • Ink on 3 Fadeout (til fargelegging i no-lines teknikken)
  • Distress Ink Antique Linen (ikke vannfast, men er spesielt godt egnet til no-line fargelegging)

For å unngå at papiret bølger seg for mye kan du tape det fast til en vannbestandig plate med maskeringstape. Dette er særlig viktig om du skal bruke mye vann. Om papiret likevel er for bølgete kan du stryke det mellom to lag bakepapir på svak varme, eller legge det i press under noen bøker over tid.

Bruk to glass med vann når du maler. Et til å rense penselen, og et med rent vann for å blande med fargene. Du kan blande fargene i egne paletter eller skrin, men du kan også bruke en vanlig asjett.

Bruk maskeringsvæske for å beskytte papiret mot malingen dersom du ønsker å bevare det hvite papiret. Jeg bruker denne teknikken når jeg fargelegger bakgrunnen før motivet, og har en egen pensel til akkurat dette. Det er fordi maskeringsvæsken ødelegger penselen. Når bakgrunnen er ferdig malt fjernes maskeringen enkelt ved å rulle den av med fingrene. Jeg anbefaler maskeringsvæsken fra Pebeo. Den lukter svakt i forhold til mange andre, og holder lenge.

Da håper jeg du har fått noen nyttige tips og forslag. Husk at akvarellmaling er drøy i bruk og at tørket maling i små kopper holder seg i mange år. Noen av mine farger er 20 år gamle, og like fine i dag som da de var nye. Mitt absolutte favorittmedium! Om du ønsker å lese litt mer om de andre mediene jeg bruker har jeg skrevet et innlegg om det her.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.