ZIG Clean Color Real Brush – Hvilket papir er best?
Et godt utgangspunkt for å lykkes med fargelegging med ZIG-tusjer er å bruke riktig papir. Men hva er riktig papir, og hva skal man se etter for å vite om papiret er godt egnet? Dessverre er det ikke slik at man ut fra gramvekt, tekstur eller materiale klarer å se om et papir vil egne seg til fargelegging med vannbaserte farger, og det koker derfor fort ned til erfaring og personlige preferanser.
Jeg har malt akvarell i over 20 år, fargelagt motiv med Distress Ink nesten like lenge, og kjøpte mine første ZIG-tusjer i 2016. Jeg har i løpet av disse årene prøvd utallige papirer, og den erfaringen jeg sitter med har jeg lyst til å dele med dere.
For å illustrere forskjellen på ulike papir har jeg stemplet og fargelagt det samme motivet på disse papirene:
- Canson Montval Cold Pressed 300 gsm
- Canson Montval Cold Pressed 200 gsm
- Fabriano Artistico Extra White Cold Pressed 300 gsm
- The Langton Hot Pressed 300 gsm
- Strathmore Bristol Smooth 270 gsm (ikke akvarellpapir, men kan brukes med ZIG)
Motivet er “Not so hot Rod” fra hÄnglar & Wings, og jeg har stemplet med Versafine Onyx Black. Jeg har forsøkt å fargelegge så likt som mulig for å kunne sammenlikne resultatet. Fargene jeg brukte ser du på bildet nedenfor. I tillegg brukte jeg 999 Blender.
Hvilket papir likte jeg så minst? Her er det ingen tvil, for The Langton var verken godt å fargelegge på eller ga et tilfredsstillende resultat. Fibrene på overflaten virket å løsne da jeg dro ut fargen med en blender, og fargen la seg i små prikker på overflaten. Heldigvis ble det litt bedre da fargen tørket, men som du ser er resultatet ujevnt og nesten litt knudrete. Det egner seg derfor ikke om du ønsker en jevn farge på motivet ditt. Egentlig er det litt rart, for et av mine tidligere favoritter kom fra The Langton, men dette papiret oppfører seg helt annerledes.
På nest sisteplass kommer Strathmore Bristol Smooth. Jeg vet at mange liker dette papiret, men jeg har aldri likt å bruke det til fargelegging. I mine øyne blir fargene alt for blasse, og fargen jevnes heller ikke ut om du påfører mye farge. Strekene fra tusjene forblir synlige også når fargen tørker, og det synes spesielt godt på litt større flater. Siden fargene flyter litt på overflaten syne jeg også det er vanskeligere å gradere fargene på dette papiret, for det er lett å trekke den mørkeste fargen utover. Jeg liker kontraster på mine motiv, og på dette papiret blir resultatet litt flatt.
På tredjeplass kommer Canson Montval i 200 gsm tykkelse. Denne utgaven av Canson Montval har i utgangspunktet de samme egenskapene som den tykkere varianten, men fargene tørker litt fortere slik at du må jobbe litt raskere. I tillegg tåler ikke papiret like mye vann som sin tykkere storebror. Papiret egner seg veldig godt til hjemmelagede konvolutter siden det er litt tynnere og dermed lettere å brette.
Fabriano Artistico kommer på andreplass, og er det dyreste papiret i testen. Det egner seg utrolig godt til bakgrunner, og er også helt nydelig å fargelegge på. Det er derimot ikke noe poeng i å bruke et så godt og dyrt papir til å fargelegge motiv, med mindre du ønsker å lage matchende bakgrunner. Papiret gir et jevnt og fint resultat.
På en suveren førsteplass kommer Canson Montval i 300 gsm tykkelse. Dette er mitt favorittpapir til fargelegging av motiv med vannbaserte medium. Fargene er lette å gradere, du har relativt god tid til å trekke ut fargen, og du får et jevnt resultat. I tillegg kan du jobbe mye med papiret før det tar skade. Papiret egner seg også godt til fargelegging av store flater. Jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger på Canson Montval, og kan anbefale det på det varmeste!
Siden bilen er litt liten valgte jeg å fargelegge et større motiv på Canson Montval i 300 gsm tykkelse, og på Strathmore Bristol Smooth. Motivet kommer fra settet “Brevskrivare” fra hÄnglar & Wings, og er som vanlig stemplet med Versafine Onyx Black.
Jeg har fargelagt begge motivene med de samme tusjene, men fargene blir blassere og litt kaldere på Bristol Smooth. Det er også lettere å oppnå kontraster mellom det lyse og det mørke på Canson Montval, og motivet popper mer.
Fargene jeg brukte ser du på bildet under. I tillegg brukte jeg 999 Blender. Jeg bruker alltid 069 og 073 til ansikt, og 068 og 064 til hår. Noen av fargene er jeg tom for, men disse kommer inn så snart de er på lager hos leverandør.
Til slutt har jeg bare lyst til å vise deg en morsom ting med settet “Brevskrivare”. Her følger det nemlig også med en konvolutt med hender, og jeg har fargelagt den med de samme fargene, og klippet den ut. Jeg går over kantene med sort Copic Multiliner med brush tip, og fester en magnet på baksiden av motivet og baksiden av konvolutten. Da kan jeg enkelt løfte av konvolutten om jeg vil.
Da håper jeg du har fått litt kreativt påfyll og gode tips. Ha en fortsatt fin og kreativ tirsdag!
– Kreativ hilsen fra
-
hÄnglar & Wings – A6 Clear Stamps – Not so hot Rod
-
Kort & Godt – Magnet
-
ZIG Clean Color Real Brush – 068 Deep Brown
-
ZIG Clean Color Real Brush – 092 Blue Gray
-
ZIG Clean Color Real Brush – 907 Warm Gray 3
-
ZIG Clean Color Real Brush – 910 Warm Gray 6
-
Abig Baren- Hand Rubber – Stempelhjelper
-
EK Success – Small Precision Scissors
-
ZIG Clean Color Real Brush – 028 Pale Pink
-
ZIG Clean Color Real Brush – 073 Vanilla
-
ZIG Clean Color Real Brush – 999 Blender
-
Canson – Montval 24×32 cm 300 gsm akvarellpapir (12 ark)
-
Canson – Montval 24×32 cm 200 gsm akvarellpapir (40 ark)
-
Fabriano – Artistico Extra White 5×7 inch 300 gsm akvarellpapir (25 ark)
-
ZIG Clean Color Real Brush – 061 Light Brown
-
hÄnglar & Wings – A6 Clear Stamps – Brevskrivare
-
ZIG Clean Color Real Brush – 035 Deep Blue
-
ZIG Clean Color Real Brush – 069 Blush
-
ZIG Clean Color Real Brush – 230 Pale Rose
-
Tsukineko – VersaFine – Onyx Black
-
Copic Multiliner – Brush S – Sort