Tips og triks – fargelegging for kortlagere
Vi skriver 17. januar allerede, og jeg er på etterskudd allerede før jeg har rukket å starte… Årets første innlegg er i tillegg noe så kjedelig som tips og triks til deg som ønsker å fargelegge motiv til kortene dine. Det er nemlig mye som skal stemme for at resultatet skal bli bra, og et godt utgangspunkt er at blekk, farger og papir snakker samme språk. Så tips og triks i denne sammenheng er en liten innføring i hvilket papir og blekk som passer til vannbaserte og alkoholbaserte farger.
Vannbaserte farger
Det finnes mange alternative vannfarger, og de jeg bruker er akvarellmaling, Distress Ink og Zig Clean Color Real Brush tusjer.
Akvarellfarger kjøpes på tube eller som halfpans, og finnes både som ferdige sett og enkeltvis. Det er en fordel å ha kjennskap til grunnleggende fargelære, slik at du enkelt kan blande dine egne farger.
Zig Clean Color Real Brush er vannbaserte tusjer, og det finnes også en tilhørende blender. Denne gjør det lettere å få jevne overganger fra mørkt til lyst. Tusjene har penseltupp, slik at du med litt øvelse klarer å tegne veldig tynne streker. De egner seg derfor veldig godt til å illustrere hårstrå. Jeg har laget en serie med videoer som viser hvordan du fargelegger hud, hår, klær og bakgrunn med disse tusjene.
Blekk
Når du skal fargelegge med vannfarger er det to ting som er veldig viktig. Papiret må være tykt og tåle vann, og blekket du stempler med må være vannfast. Jeg foretrekker Versafine Onyx Black. Den tørker fort, og gir skarpe, klare linjer. Om du er flink til å tegne kan du lage dine egne motiv med en vannfast penn.
Papir
Akvarellpapir finnes i mange ulike kvaliteter, tykkelser og teksturer, og er det papiret som egner seg best når du skal fargelegge med vann. Jeg anbefaler papir som har en tykkelse på 300 gsm (g/m2). Om du lager egne konvolutter som du fargelegger på anbefaler jeg 200 gsm da det er lettere å brette. Det er en fordel å bruke en stempelplattform når du skal stemple på akvarellpapir, slik at du kan stemple flere ganger over hverandre.
Jeg anbefaler Canson Montval til fargelegging av motiv. Dette papiret er veldig nybegynnervennlig, og enkelt å trekke fargene utover på. I tillegg får fargene fin dybde og varme. Jeg har prøvd veldig mange ulike typer papir, og den største forskjellen er hvor lett det er å gradere fargen, og hvor jevnt det blir.
Til bakgrunner liker jeg å bruke Fabriano Artistico Extra White, da dette papiret gir spennende effekter nesten helt gratis. Papiret egner seg også til fargelegging av motiv, men på grunn av prisen anbefaler jeg heller å bruke Canson Montval til motiv. Canson er kanskje også litt enklere å fargelegge på, da det er lettere å vaske bort farger som kommer utenfor streken. Jeg har også en blokk Arches Rough som jeg bruker til akvarellmaling, men dette egner seg ikke til stempling på grunn av den grove teksturen. Til metalliske vannfarger er det fint å male på sort akvarellpapir.
Et annet populært alternativ er Strathmore Bristol Smooth. Dette papiret tåler ikke like mye bearbeiding, og fargene blir litt blassere enn på tradisjonelt akvarellpapir. Jeg synes heller ikke at det er like enkelt å få til en jevn farge, og at papiret gir et litt flatt og kjedelig resultat. Men dette er smak og behag.
Fordeler/ulemper
- Prisgunstig (du kommer langt med få farger og vann)
- Krever lite lagringsplass
- Lett å ta med seg
- Papiret er relativt dyrt
Alkoholbaserte tusjer
Det finnes mange ulike alkoholbaserte tusjer, og jeg har erfaring med ProMarker og Copic. Tusjene inneholder alkohol/ etanol som fordamper når blekket tørker, og tusjene kan ha ulike tupper. Copic finnes i 358 farger, og kommer også som refill. Jeg fargelegger med Copic Sketch som har en bred tupp (chisel tip) og en fleksibel tupp (brush tip).
Blekk
Med alkoholbaserte tusjer må blekket til motivet være vannbasert for å unngå at alkoholen i tusjene løser opp fargen på blekket. Det finnes også noen nyere stempelputer som kan brukes til både vannbaserte medium og til alkoholbaserte tusjer, men jeg synes disse tørker for sakte. Jeg anbefaler derfor Memento fra Tsukineko til alkoholbaserte tusjer. Dette tørker raskt, og du trenger heller ikke å varmebehandle blekket før du starter å fargelegge motivet. Dersom du ønsker å embosse motivet ditt må du kun bruke klart embossingpulver (alkoholen vil også løse opp fargen i pulveret).
Papir
Til alkoholbaserte tusjer er det viktig å ha et papir som kan holde godt på blekket, slik at det ikke blør ut over strekene på motivet. I tillegg bør det være hardpresset med en glatt overflate, slik at det ikke avgir fiber på tusjen når du blender. Da kan du få dårligere resultat over tid.
Jeg bruker Perfect Colouring Paper som er 250 gsm. Dette papiret holder godt på fargen, og du kan tilføre mye blekk før fargene blør på papiret. Papiret er kritthvitt, og oppleves som litt kaldt. Et alternativ jeg bruker mye er Neenah Classic Crest Solar White. Neenah er tykkere enn Perfect Colouring Paper, men tåler ikke like mye blekk før fargene blør og går utenfor strekene på motivet ditt. Jeg bruker likevel ofte Neenah til små motiv, for hvitfargen i papiret er mye varmere, og i mine øyne mye finere. Jeg bruker også Neenah som kortbase, og motiv og kartong vil da automatisk passe sammen. Til motiv som krever mye blekk bruker jeg Perfect Colouring Paper.
Fordeler/ulemper
- Kan fargelegge digitale motiv som printes på en blekkskriver
- Gir klare, intense og dype farger
- Finnes egne blendere som fungerer som viskelær (brukes ikke til å blende sammen fargene)
- Relativt kostbart (du trenger flere tusjer få å få ulike nyanser av fargen)
Oppsummering
Nedenfor følger en liten oversikt over forslag til produkter som er å få kjøpt i Norge, og som kan kombineres uten at sluttresultatet ødelegges av papiret eller blekket. Det finnes nok helt sikkert andre alternativer også, og hvis du har noen hjemme anbefaler jeg at du tester de du har.
Vannbaserte farger
Alternativer:
- Akvarellmaling
- Zig Clean Color Real Brush
- Distress Ink (stempelputer, refill eller tusjer)
- Tombow Dual Brush Pen
- Ecoline Brush Pen
- Sakura Koi Color Brush
Blekk (vannfast):
- Tsukineko – Versafine
- Tsukineko – Staz On
- Ranger – Archival Ink
Blekk (no-lines):
- Hero Arts – Contour Ink
- Distress Ink – Antique Linen
- Ink on 3 – Fadeout Ink
Papir:
- Canson Montval (cold pressed/middels glatt)
- Arches (rough/ru)
- Fabriano Artistico Extra White (hot pressed/glatt)
- Van Gogh (svart, middels glatt)
- Distress Watercolor paper
- Strathmore Bristol Smooth (bruk lite vann)
Alkoholbaserte farger
Alternativer:
- Copic
- ProMarker
- Spectrum Noir
- Touch Twin Brush Marker
Blekk:
- Tsukineko – Memento
Blekk (no-lines):
- Hero Arts – Contour Ink
- Distress Ink – Antique Linen
- Ink on 3 – Fadeout Ink
Papir:
- Perfect Colouring Paper
- Neenah Classic Crest Solar White
Om du har hengt med helt hit, så håper jeg innlegget ga deg nyttig informasjon som kan komme godt med på veien videre. Det er vel det kjedeligste innlegget jeg har skrevet hittil, og jeg lover å komme tilbake med mer spennende innhold om ikke så lenge. Til da får dere ha en frisk og fin uke. Endelig kom kulden og snøen!